SEO skal forbedre brugeroplevelsen

SEO er en del af dit arbejde for en god brugeroplevelse. på dit site.

SEO kan ødelægge dit site i en håndvending, hvis du vælger et af de hurtige, smarte tricks. En fiks teknisk løsning sender hurtigt dit site op i skyerne, og en masse links og keywords kan også gøre jobbet, men ikke ret længe. Så skal du ud og købe et nyt fix.

Hvis SEO ikke er en integreret del af arbejdet med at forbedre brugervenligheden på dit site, så spilder du tiden. Det siger sig selv, for det har været søgemaskinernes mål i to årtier. Google slog kun AltaVista, Yahoo og Hot Bot af banen ved at leverede bedre søgeresultater, nemlig en liste over relevante site med en god brugeroplevelser.

Så hvis dit site skal holde sin position i søgeresultaterne, er der reelt kun en vej at gå. Sørg for at brugeroplevelsen er i top, og at dit indhold er relevant og unikt. For søgemaskinerne optimerer hele tiden algoritmerne for at holde forvirrende og uinteressante sider ude, og de bliver hele tiden bedre til det.

De dårlige tricks dør

Engang spolerede SEO eksperterne brugeroplevelsen ved at proppe tekster, overskrifter og billedbeskrivelser med bestemte ord og fraser. I dag undgår Google, at keyword stuffing generer deres søgende kunder. Derfor er gode webtekster også god SEO, og søgemaskinen kan fint genkende dine keywords tværs igennem grammatik og synonymer.

Eksperterne lavede linkfarme, og de byttede og købte links af hinanden, og med nye algoritmer lugede Google ud i disse misvækster, for at slippe for at viser irellevante sites. Du skal plante relevante links rundt omkring, for irellevante links giver irellevant trafik, og det er ikke søgemaskinernes kop te.

Hold dig fra Black Hats

Der er stadig massere af tekniske SEO opfindelser, som skal snøre søgemaskinerne til at rate dit site langt over dets fortjeneste, men resultatet er det samme: cloaking, skjulte keywords, kreative gateways og alt muligt andet under den sorte SEO hat gavner ikke brugeroplevelsen.

Vælger du en black hat, så får du en kortfristet fordel, indtil din SEO leverandørs trick bliver afsløret og lukket, og du må ud og betale i dyre domme for et nyt quick fix, så dine kunder atter kan finde dig i søgningerne. Måske er du heldig og kan gå ubemærket i hattens skygge, måske smækker fælden og du forsvinder, måske falder der endda en straf af i svinget.

For der er straf for de rigtig fede SEO tricks. Blandt mange andre store og små virksomheder har BMW, Intraflora og Washington Post set deres sites forsvinde helt eller delvist fra Googles søgeresultater. Eller de har mistet rating og er henvist til side to-tre stykker i søgningerne efter deres narrestreger.

Brugervenlighed og opdaterede relevante tekster

I gennem to årtier er det derfor blevet tydeligt, at der kun er et SEO trick, der aldrig forsvinder: en god bruger oplevelse, så hold dig til det.

Giv nettet det, du er bedst til. Skriv relevant tekst til dit site og gør det brugervenligt med de rette ord på de rigtige steder og – nå ja brug keywords, men inden for anstændighedens grænser. Du skal opdater dit site jævnligt, og links til dit site tæller bestemt stadig, men de skal være relevante. SoMe er bestemt også en nyttig ting, og husk de muligheder, der ligger i at arbejde med URL, tags, description mm. Google har en fin guide til webmaster.

Rent tekniske begrænser SEO sig til at sætte sitet korrekt op. Der er stadig muligheder i teknikken, og søgemaskinerne er ret åbne om, hvad de ikke vil have og hvad de arbejder på at stoppe. For de ønsker at hjælpe dig til at gøre dit site så brugervenligt som muligt, og det sætter dine kunder pris på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *